ponnypowwer

Direktlänk till inlägg 26 mars 2015

Buren ^^

Av Me ... - 26 mars 2015 20:17

hej hej ^^
Jag hade "äntligen" tänkt att göra inlägget om min "nya" bur,jag har försökt göra detta inlägget innan men av någon konstig anledning försvann det bara ?
Men jag får prova att göra det igen och nu hoppas jag verkligen att det inte försvinner :/

Så inlägget kommer handla om:

? Hur jag gjorde min bur
?vilka material jag använder
? Tips
? vad man kan tänka på ^^

Så det första man borde göra (vilket även jag gjorde) är att leta runt på internet efter olika bur förslag....
Det finns inte bara ett sorts bur utan flera flera olika och då kanske man hittar den som fungerar allra bäst för just dig....
Att titta på bilder på de olika burarna brukar hjälpa att se vilken som ser bäst ut för dig

När du väll har hittat bur typen du vill bygga så är det dags att hitta materialet,jämföra vilket material som är bra till vad,priserna mm

Och när du väll har materialet och en Ide på hur du ska bygga så är det bara att köra igång och jag tänkte nu berätta hur jag byggde min bur ^^

Jag byggde en typiskt svensson
bokhyllebur ! Jag ville så mycket ha en c&c cage men som sagt så är det en amerikansk bur och är väldigt svår att hitta bur material i Sverige och frakten är svin dyr,så det fick bli en bokhylle bur

De jag använde mig av:
? Ett gammalt soffbord i trä
? 2 stycket limfog plankor
? borrmaskin,skruvar,trälim
? plexiglas
? vaxmatta
? tapettejp
? kardbordband (stav)
? flecce

Så det första jag gjorde var att såga till limfogen så den skulle passa perfekt med mitt mått på bordet, OBS detta gjorde jag inte själv och använda inte heller en vanlig såg,tror det kommer bli snett då :/

Sen både skruvande jag och limmade fast limfogen på bordet......
När jag gjort detta lackade jag bordet så det ska hålla extra länga och så att inte fukt ska tränga sig in i träet.....

När jag gjort det så satte jag fast plexi glaset och jag hade redan beställt göder med måtten jag skulle ha så det var bara att sätta dit det ^^

När jag gjort det skulle jag fixa vaxduken och detta var det svåraste av allt !
Jag satte tapettejp runt om sidorna och i alla hörn inbotten på buren och satte sedan fast vaxmattan som jag hade klippt till i mitt mått ! Det blev lite skrynkligt och knöligt men det gör inte så mycket och det funkar jätte bra ^^

När jag gjort det så satte jag kardbordband runt om i buren jag följde bottens kant och satte de lite överallt aå jag sedan skulle kunna fästa fleecen på kardbordbanden....
O det funkar så otroligt bra ! Om ni inte vet hur man kan fästa fleecen i buren så är detta verkligen ett tips.....
O om bi vill kan jag göra ett helt inlägg där jag bara pratar om fleece,för och nackdelar ^^

Sen buren så gott som klar ^^ så jag gjorde iordning den och grisarna fick flytta in !

Till en början var det ganska rädda och ville inte komma ut ut deras hus men ungefär en vecka tog det innan det blev "normala" igen och nu är det ute hela tiden och älskar verkligen buren och allt utrymme ^^

Buren är även så lätt att städa och mycket finare än sånna där vanliga djuraffäraburar :/

Helt enkelt så älskar jag min nya bur och jag tipsar verkligen om att bygga en egen ^^

Ifall ni har några frågor som jag glömde svara på så lämna en kommentar !

Ha det bra <3

Bilder på buren !








 
 
Isabelle

Isabelle

1 april 2015 23:47

Hej!

Var har du köpt den rosa ty kudden/sängen? Ser supermysig ut för grisarna ju! Verkligen jättefin bur, kommer nog göra nåt liknande, när jag får råd till materialet, *hosthost, pank...* :)

http://isabellesegnaord.bloggplatsen.se

Me ...

2 april 2015 15:35

Hej ! Tack :) jag köpte den på
dollar store ($ store)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Me ... - 5 juli 2015 21:15

De har en enorm tomt med äppelträd blommar dammar binodling hästhagar..... ...

Av Me ... - 5 juli 2015 17:54

Hejsan ^^ Jag har inte kunnat blogga något nu på ett tag och det är pga att vi har åkt ner till Blekinge ^^ Jag bor ju i Norrland så det är en bra bit att åka.... Men nu är vi här och det är skönt :) Bara en mil ifrån skåne så är väll ganska ...

Av Me ... - 27 juni 2015 23:16


Hej..... Skämma nästan lite för att det har varit så sjukt länge sen sist jag hörde av mig..... Tror inte att någon längre läser min blogg.... Själv hade jag slutat följa bloggen om man tar en sån lång paus ! Ni förstår nog att det har hänt en h...

Av Me ... - 20 maj 2015 22:39


Hejsan ^^ I kväll har jag varit på unghund kurs med Kiwi ! Det var kul och lärorikt ! Vi fick en massa övningar som vi ska försöka träna hemma..... Dock var det väldigt dåligt väder och de regnande :/ Eftersom Kiwi har haft problem med magen så ...

Av Me ... - 14 maj 2015 00:00


Hej ^^ Nu är klockan snart 24.00 och jag kan inte sova :/ Så tänkte att jag kunde skriva om hela min dag i detalj ^^ Detta kommer väll bli ett ganska långt inlägg så vi drar igång på direkten ^^ Det började med att mamma och Kiwi väckte mig klo...

Presentation


14 årig tjej Från Norrland !
Skriver mest om mitt stora Hästintresse !

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Varför följer du min blogg ? ;)
 Första gången jag är inne på den...
 Slump...
 Tycker om den.....
 Tycker den är så dålig så jag kan skratta åt den...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards